Těhotenství týden po týdnu

Pozoruješ na sobě příznaky těhotenství nebo už bezpečně víš, že jsi v tom? Právě začíná náročná, ale přesto krásná cesta, během níž se dozvíš, co přináší těhotenství týden po týdnu, krok za krokem.

Příznaky těhotenství v prvních dnech

Nejčastější příznaky těhotenství v prvních dnech bývají ranní nevolnost a s ní často spojené zvracení, zvětšené a citlivé prsy, neobvykle časté močení, a nemalé procento těhotných žen pozoruje zvýšenou vnímavost pachů a neobvyklou změnu chutí. Může se také objevit únava, nafouklé břicho nebo drobné krvácení mezi 11. až 12. dnem. Skoro jistá si můžeš být, pokud Ti vyšel pozitivní těhotenský test a definitivně těhotenství potvrdí tvůj gynekolog.

Sex v těhotenství

Stejně jako většina žen se budeš s postupujícím těhotenstvím zajímat o intimní otázky jako zda je bezpečný sex v těhotenství, do kolikátého týdne ho lze provozovat a jak ho vnímá plod.

Bolest hlavy, průjem, zácpa nebo pálení žáhy

Nedílnou součástí těhotenství bývají drobné zdravotní potíže a nepříjemnosti. Bolest hlavy se v těhotenství díky hormonálním změnám objevuje nezřídka a mnoho žen si tak klade správnou otázku "Můžu užívat paralen v těhotenství?". Může se objevit i bolest břicha nebo špinění, v těhotenství nečekané. Pálení žáhy v těhotenství má příčinu v produkci hormonů, které uvolňují břisní svaly a mohou ovlivnit i sval uzavírající jícen. Pomůže vyřadit z těhotenského jídelníčku kořeněná jídla, kofeinové nápoje, džusy, ale také čokoládu. Další velkou nepříjemností je průjem nebo naopak zácpa. V těhotenství rozhodně nic příjemného.
Bohužel se mohou objevit i vážnější komplikace jako je mimoděložní těhotenství nebo samovolný potrat.

Cvičení v těhotenství bezpečně

Jsou však i příjemné "starosti" a pokud máš ráda sport rekreačně nebo jsi ve fitku jako doma, s rostoucím bříškem se budeš zajímat zda je cvičení v těhotenství bezpečné a do kterého týdne těhotenství můžeš cvičit. V této otázce se vždy obrať na svého gynekologa, který Tě zná lépe než holky v diskuzích pro těhotné.
Cvičení v těhotenství je individuální a velkou roli hraje dosavadní průběh těhotenství, zkušenosti s předešlým těhotenstvím a také zkušenosti se cvičením. Pokud máš bohaté zkušenosti s fitness, můžeš po konzultaci s gynekologem cvičit se zátěží i v pokročilém stádiu těhotenství. Pokud však nemáš dobře zmáknutou techniku cviků, můžeš si ubližit a těhotenství toto riziko zvyšuje. Vzdávat se cvičení v těhotenství úplně není nutné a můžeš zkusit jiné vhodnější alternativy, např. speciální cviky pro posílení pánevního dna, těhotenskou jógu. Pro udržení si kondice a odlehčení celému tělu je výborné plavání.